Entrustable professional activities: report on the implementation experience in a pediatric emergency medicine fellowship program

Main Article Content

Gabriel Gouveia de Aguiar
Aline Bertoni da Silva Jorge
Clarisse Angelim Soares Cardoso
Luisa Andrade Gomes
Patricia Quina Albert
Edson Detregiachi Neto

Abstract

-

Article Details

How to Cite
Gouveia de Aguiar, G., Bertoni da Silva Jorge, A., Angelim Soares Cardoso, C., Andrade Gomes, L., Quina Albert, P., & Detregiachi Neto , E. (2024). Entrustable professional activities: report on the implementation experience in a pediatric emergency medicine fellowship program. Brazilian Journal of Emergency Medicine, 4(4). https://doi.org/10.54143/jbmede.v4i4.182
Section
Author Biographies

Aline Bertoni da Silva Jorge, Hospital Infantil João Paulo II - FHEMIG

Attending physician at Hospital Infantil João Paulo II – Fundação Hospitalar do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil

Clarisse Angelim Soares Cardoso, Hospital Infantil João Paulo II - FHEMIG

Attending physician at Hospital Infantil João Paulo II – Fundação Hospitalar do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil

Luisa Andrade Gomes, Hospital Infantil João Paulo II - FHEMIG

Attending physician at Hospital Infantil João Paulo II – Fundação Hospitalar do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil

Patricia Quina Albert, Hospital Infantil João Paulo II - FHEMIG

Attending physician at Hospital Infantil João Paulo II – Fundação Hospitalar do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil

Edson Detregiachi Neto , Hospital Alemão Oswaldo Cruz

Professor in the Preceptorship Course in Medical Residency at Hospital Alemão Oswaldo Cruz through the Programa de Apoio ao Desenvolvimento Institucional do Sistema Único de Saúde, São Paulo, São Paulo, Brazil.

References

1. McGaghie WC, Miller GE, Sajid AW, Telder T. Competency-based

curriculum development on medical education: an introduction.

Public Health Pap. 1978;(68):11-91.

2. Perrenoud P. Construir as Competências Desde a Escola. Porto

Alegre: ArtMed; 1999.

3. Frank JR, Mungroo R, Ahmad Y, Wang M, de Rossi S, Horsley T.

Toward a definition of competency-based education in medicine:

a systematic review of published definitions. Med Teach.

2010;32(8):631-7.

4. Frank JR, Snell L, Sherbino J, editors. CanMEDS 2015 Physician

Competency Framework. Ottawa: The Royal College of Physicians

and Surgeons of Canada; 2015.

5. Swing SR. The ACGME outcome project: retrospective and

prospective. 2009;29(7):64854.

6. Ten Cate O, Chen HC, Hoff RG, Peters H, Bok H, van der Schaaf

M. Curriculum development for the workplace using Entrustable

Professional Activities (EPAs): AMEE Guide No. 99. Med Teach.

2015;37(11):983-1002.

7. Ten Cate O. Entrustability of professional activities and

competency-based training. Med Educ. 2005 Dec;39(12):1176-7.

8. Malone K, Supri S. A critical time for medical education: the perils

of competence-based reform of the curriculum. Advances in

Health Sciences Education. 2012;17(2):241-6.

9. Ten Cate O. Nuts and Bolts of Entrustable Professional Activities.

J Grad Med Educ. 2013;5(1):157-8.

10. Francischetti I, Holzhausen Y, Peters H. Tempo do Brasil traduzir

para a prática o currículo Médico Baseado em Competência por

meio de Atividades Profissionais Confiáveis (APCs). Interface -

Comunicação, Saúde, Educação. 2020;24.

11. Brasil. Ministério da Educação. Matrizes de Competências

Aprovadas pela CNRM. Brasília, DF: Ministério da Educação;

[citado 2024 Nov. 12]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/

publicacoes-para-professores/30000-uncategorised/71531-

matrizes-de-competencias-aprovadas-pela-cnrm

12. Hsu D, Nypaver M, Fein DM, McAneney C, Santen S, Nagler J, et al.

Essentials of PEM Fellowship Part 2: The Profession in Entrustable

Professional Activities. Pediatr Emerg Care. 2016;32(6):410-8.

13. Piva JP, Lago PM, Garcia PCR. Pediatric emergency in Brazil: the

consolidation of an area in the pediatric field. J Pediatr (Rio J).

2017;93:68-74.

14. Brás J, Marques V, de Freitas D. Método DELPHI: caracterização

e potencialidades na pesquisa em Educação. Pro-Posições.

2018;29(2):389-415.

15. Ten Cate O. Guia Atualizado sobre Atividades Profissionais

Confiáveis (APCs). Rev Bras Educ Med. 2020;43(1 suppl 1):712-20.

16. Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNRM no 39, de 2 de

setembro de 2021. Brasília, DF: Diário Oficial da União; 2021

[citado 2024 Nov. 12]. Disponível em: https://www.gov.br/

mec/pt-br/residencia-medica/resolucaoresidenciamedica#:~:t

ext=Resolução%20CNRM%20Nº%2039%2C%20de,em%20

Emergência%20Pediátrica%20no%20Brasil

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.